כמו בכל שנה, עולות מגמות חדשות בעולם בניית האתרים. כבוני אתרים, עלינו לשים לב למגמות הללו וליישם אותם בבניית אתר מודרני לשנת 2020. על מנת לעמוד בתחרות בעולם הקידום ובניית האתרים, תמיד חשוב לעקוב אחרי המגמות האלו, לראות מה הדגשים וליישם אותם. מבלי יותר מדי הקדמות, להלן הדגשים:
- עיצובים רספונסיביים למובייל – עם השנים, נראה כי מספר המשתמשים במובייל רק ממשיך לעלות. אם בעבר מספר הגולשים דרך מחשבים היה גדול יותר, כיום המצב הפוך. בעבר, בוני אתרים הדגישו את העיצוב למחשב ורק לאחר מכן דאגו שיותאם לנייד. ב־2020, כשמספר המשתמשים במובייל גדול מתמיד – אין לכך מקום. העובדה שגוגל לא כל כך בעד לתת לאתרים ללא תמיכה במובייל להופיע בתוצאות החיפוש, מעידה על כמה שהדבר חשוב לעתיד. מעבר לזה, בשנה הקודמת, 2019, פרמטר זה גם נחשב כמועיל וחשוב, אך בשנת 2020 פרמטר זה יתפוס לדעתנו הרבה יותר תאוצה ויהיה בולט מאוד.
- הטמעת בינה מלאכותית – אה. אולי הדגש החשוב ביותר לשנת 2020. במהלך השנה האחרונה אנו יודעים שגוגל מתעסקת לא מעט ומכניסה את הבינה המלאכותית לאלגוריתם החיפוש שלה, וזה עוד יותר מחזק את הטענה ומעצים את הנאמר. במילים אחרות, אתר שיתפקד עם בינה מלאכותית ילך לטובת הגולשים יותר מאשר מה שקורה עכשיו (מקדמי אתרים… אתרי זבל… קומבינות… ועוד.), ולדעתנו לזה גוגל מכוונת. הטמעת הבינה המלאכותית רק הולכת ומאיצה בזמן האחרון עם פיתוחים מרשימים ביותר. אבל איך אפשר בדיוק להטמיע בינה מלאכותית באתר? באילו מקומות:א) בוטים בצ'אט: אם יצא לכם לפגוש בוטים (BOTs) בצ'אטים באתרים שונים, ככל הנראה הם היו מוגבלים מאוד. או במילים אחרות: היינו צריכים לתכנת פקודות מראש, תשובות לגולשים ומענה מראש (משהו שלא ממש היה עובד טוב…). לבוטים בצ'אט פוטנציאל עצום, חשבו על כך שלא תצטרכו להשכיר עובדים לתמיכה, שיהיה לכם רובוט שיוכל לענות על כל צרות לקוחותיכם.
לוקח לבוטים זמן להבין את דפוסי ההתנהגות של הלקוחות וכיצד להתנהג במצבים מסוימים, אך היום התהליכים האלו בסופם ולהרבה אתרים כבר יש בוטים חכמים מאוד שיכולים באמת לעזור ללקוחות, הנקראים גם בוטים לומדים. בדיוק כמו מערכת הבינה המלאכותית של גוגל המוטמעת באופן מרשים ב־Google Home.
בעוד כמה שנים, התמיכה האנושית צפויה להיעלם לפי מומחים, ובינתיים ב־2020 נראה שהנושא הזה ימשיך לצבור תאוצה וימשיך להיות דגש חשוב ליישום. כבר עכשיו הנושא מאיץ, וודאי ראיתם את כל מענה החברות שמציעים לכם לפנות אל החברה באמצעות כלים אוטומטיים, ואפילו בבנק שלכם ניתן לפנות לבנקאי באמצעות צ'אט. ובכן, זו לא בינה מלאכותית (לפחות כרגע), אך ייתכן שפעולות אלו המתבצעות בחברות וארגונים שונים יתפסו תאוצה ב־2020 ומעלה.
ב) עוזרות אישיות הממלאות פקודות לפי קול: יישום נוסף ומבריק של בינה מלאכותית. במידה ויש לכם סמארטפון סביר להניח שנתקלתם ביישום הזה. בין אם בעזרת Siri או בעזרת Google Assistant.
בעבר, הטכנולוגיה הייתה בחיתוליה והרבה פעמים הבינה המלאכותית לא הצליחה להבין כפי שצריך קול, גם אם הוא צלול ובאיכות גבוהה. כיום, זו כבר לא ממש בעיה.
אז העוזרות והפקודות יכולות לעזור? אם תרצו לערוך חיפוש באמצעות קול, למרות שיהיה איטי מחיפוש בכתיבה, הוא אפשרי, אם תרצו לשאול שאלה בקול את העוזרת אודות מידע מסוים היא תוכל לענות (במידה והיא למדה לענות).
פקודות לפי קול כבר מוטמעות באפליקציות למובייל ובאתרים, הן הופכות את החיים לקלים יותר. כשהחיים קלים יותר, חווית המשתמש משתפרת ולכן בדיוק זהו העתיד.
לדוגמא במנוע החיפוש בגוגל, תמונת מצב:
"חיפוש בקול באמצעות מנוע החיפוש גוגל במצב דסקטופ".
ג) התאמה אישית: אחד מן היתרונות בבינה מלאכותית היא ההסתגלות ללמוד דפוסים. במקרה שלנו, דפוסים של המבקרים העתידיים באתרינו. במידה ויש לנו אתר קניות, נרצה שהבינה המלאכותית תוכל להתאים באופן אישי לכל לקוח ולקוח מוצרים מומלצים על סמך טווח המחירים בהם קנה, הקטגוריות ועוד. דוגמה דומה: התאמת הסדרות בנטפליקס לפי העדפות הצפייה האישיות שלנו.
- עיצוב פשוט ודינמי עם אנימציה – במרוץ השנים, אנשים נעשו יותר עצלנים עם התפתחות הטכנולוגיה. אתר פשוט ומהיר, עם עיצוב בצבעים חדים יתאים מאוד לאווירה המודרנית של 2020. מעולם לא תראו מישהו שמתלונן על עיצוב מפני שהוא פשוט וקל מדי, עיצובים קלים ופשוטים הם העתיד.מעבר לעיצוב קל ופשוט, עיצוב עם צבעים בולטים ודינמיות במעבר בין עמודים עם אנימציה פשוט "צועק" מודרניות ומזמין לקוחות. בשנת 2020, בהחלט אפשר לצפות לראות יותר אתרים עם עיצובים כאלו עקב המגמות העולות.
הערה: בכל הקשור להתאמה אישית, אסטטיות, ודינמיות אנו חושבים שהתוסף אלמנטור יקנה חלק בלתי נפרד למעצבים ובבניית האתר, בזכות החידוש מכיוון שהוא לא נצמד לתבנית מוכנה מראש.
- אינטרנט של הדברים (IoT) – נושא האינטרנט של הדברים הוא נושא מאוד חם לאחרונה. מחקרים מעריכים כי בשנת 2020 כ־31 מיליארד מכשירים יהיו מחוברים לרשת האינטרנט. (וואלה? באמת? אתם רציניים? דה!)למרות שלא קיימים יותר מדי אתרים כיום, עדיין חברות כמו גוגל, אמזון ועוד משלבות אינטראקטיביות בין מכשירים המחוברים לאינטרנט – האינטרנט של הדברים. (בית חכם וזה, מכירים?)
בשנת 2020 צפויה מגמת האינטרנט של הדברים להתחזק ולהופיע ביותר אתרים, שכן היא כל כך מקלה על חווית המשתמש וזמינה כיום כאשר כמעט כל מכשיר שלנו מתחבר לאינטרנט ויכול לדבר עם השני.
- השפות בהם תתכנתו: ב־2020 נראה ששתי השפות שהן הכוכבים העולים, להפתעת אף אחד (נו, ברצינות… כולנו ידענו), הן Python ו־JavaScript. כבוני אתרים אי אפשר להתעלם מ־2 השפות הללו שבזכות הפשטות והפונקציונליות הרבה שברשותן מאפשרות לעשות דברים רבים. לפי סקרים הן לא הולכות להיעלם גם ב־2020… לכן, חשוב לשים דגש חשוב על Python ו־JavaScript כאשר בונים אתר ב־2020. הידעתם? מערכות לומדות ומערכות בית חכם בקוד פתוח משתמשות בשפת הפייתון המעולה, למשל: OpenHAB.
לסיכום: בניית אתר זהו תהליך לא פשוט. ישנם המון דגשים שתצטרכו ליישם. אולם בסופו של יום, השאלה הגדולה צריכה להיות ״האם הצלחתי ליצור אתר יפה העונה על צרכיי וצרכי הלקוחות?״. מקווים שהדגשים עזרו לכם ותיישמו אותם כשתבנו אתרים בהמשך.
בהצלחה.