תחום קידום האתרים נחשב לדינמי, יש שינויים רבים ולא מעט טרנדים חדשים שהחלו בשנת 2021. מי שעוסק בקידום אתרים מודע לכך שתחום ה-SEO משתנה חדשות לבקרים, ומקדמי האתרים חייבים להסתגל במהירות לשינויים בגלל עדכוני הליבה באלגוריתם של גוגל והשינוי בדפוסי הגלישה והחיפוש של הגולשים. איך התחום נראה ב-2021? המשיכו לקרוא!
רגע לפני שאנו צוללים לשינויים שחלו בעולם קידום האתרים בשנת 2021, חשוב לעקוב ולנתח את עדכוני הליבה שנעשו בשנה האחרונה וגרמו למקדמי האתרים לא מעט בעיות בדירוג. בגוגל החליטו לבצע שינויים מרחיקי לכת ב-SERP, כאשר המטרה המרכזית של החברה היא לספק מידע עשיר ורלוונטי לגולשים כבר בדף התוצאות הראשון.
השינוי במבנה ה-SERP גרם לביקורת נוקבת בעולם, במיוחד בקרב בעלי האתרים מאחר וב-2021 הגולשים מקבלים את המידע הנחוץ עבורם בסניפט או במקומות אחרים ב-SERP, יחד עם זאת חשוב להדגיש כי שינוי המבנה של ה-SERP יכול להגביר משמעותית את התנועה לאתר המקודם, ואחד ההבדלים המשמעותיים בקידום האתרים לעומת השנים החולפות הוא ההתמקדות בתוצאות אפס.
שינוי במבנה ה-SERP ולמה זה טוב למקדמי אתרים?
כאמור, מבנה ה-SERP השתנה במשך השנים, אך השינוי העיקרי התרחש ב-2021 וניתן לראות זאת בדפי תוצאות החיפוש. אם עד לפני שנה גולש שביצע חיפוש מסוים בגוגל קיבל דף תוצאות המורכב מחלק עליון ובו עד 4 מודעות פרסום ממומנות וחלק תחתון עם התוצאות האורגניות, כעת הגולש מקבל מידע עשיר ומעמיק יותר לשאלתו, ללא צורך להקליק על אתר זה או אחר כדי לקרוא מידע נוסף.
יש לציין כי מטרת השינוי ב-SERP היא לספק תשובה מהירה ותמציתית לשאלה של הגולש, לכן בגוגל הוסיפו לדף התוצאות קטעים מומלצים (סניפטים), והשינוי גורם ללא מעט בלבול אצל מקדמי האתרים. ב-2021 מקדמי האתרים חייבים להסתגל לשינויים החדשים בגוגל, ולמעשה עליהם להתרחק ממערכת היחסים שהם פיתחו בין מילות מפתח לדירוג האתרים במנוע החיפוש הפופולרי. מקדמי אתרים מנוסים מתמקדים השנה בנושאים המרכזיים בתחום ה-SEO שיגרמו להם להופיע בקטעים המומלצים, ואחד הפתרונות היעילים כדי להשיג את המטרה הוא להעלות תכנים חדשים עם כותרת ראשית בפורמט של שאלה מפורשת וספציפית, ואם אפשר עדיף לשלב בכותרת הראשית לפחות ביטוי אחד.
למעשה, בשלב הראשון מקדם האתרים חייב לבדוק אילו שאלות נפוצות הגולשים שואלים ורק אז הוא יכול לגבש אסטרטגיה נכונה לתוכן. המטרה היא לקדם אתרים עם תוצאת אפס, זהו הבדל משמעותי בתחום קידום האתרים בשנת 2021 לעומת השנה החולפת. בנוסף, כדאי להכין ולערוך תכנים מעמיקים עם שאלות שכיחות ולספק תשובות המעשירות את הידע ומספקות מידע רלוונטי ותמציתי לגולש. התשובה לשאלה צריכה להיות קצרה, וכדאי להקפיד על 4-3 שורות בלבד.
כדי להופיע בסניפט האתר צריך להיות מדורג בין 5 המקומות הראשונים בדף תוצאות החיפוש, אחרת קשה מאוד להגיע לקטעים המומלצים בדף תוצאות החיפוש של גוגל.
עוברים לתכנים ארוכים ומשפרים תכנים קיימים
הבדל נוסף בתחום קידום האתרים בשנת 2021 לעומת השנים הקודמות הוא אורך הכתבות והמאמרים שמעלים לבלוג, לדפי האתר ולאתרי לוויין. מקדמי אתרים רבים ממשיכים להעלות תכני SEO רגילים ופשוטים באורך של 400-350 מילה, והתוכן הכתוב לרוב אינו איכותי. בגוגל לא אוהבים תכני SEO לכן בעדכון הליבה האחרון שינו את האלגוריתם והוא מסוגל להבין האם התוכן איכותי ועשיר או שמא מדובר בתוכן ללא כל ערך ומידע הנחוץ לגולש.
ב-2021 המומחים בתחום ה-SEO ממליצים להעלות רק תכנים ארוכים, בדגש על תכנים של 1,000-600 מילה, ויש לשלב ביטויי מפתח באופן טבעי ובצפיפות נמוכה. אגב, לא חייבים לשלב מילות מפתח בכל כתבה שמעלים לבלוג ולאתר, המטרה של מקדמי האתרים צריכה להתמקד בתוכן איכותי, מקיף, מעמיק ומעשיר.
המומחים ממליצים להשקיע ב-60% תכנים חדשים וארוכים, כמובן תכנים המעשירים את הידע ומספקים מידע בעל ערך לגולשים, ולהשקיע 40% בשדרוג וקידום תכנים קיימים שכבר נסרקו בעבר. מומלץ להתמקד בתכנים ירוקים המופיעים בדף התוצאות השני של גוגל, יש לעדכן נתונים בכתבות, להעשיר את המידע ולהאריך את הטקסט כך שהתוכן יגיע ל-600 מילה או יותר.
כדאי לנטר ולנתח את הטראפיק והלידים המגיעים מתכנים קיימים וישנים, לעיתים אתם תופתעו לגלות כי התכנים הוותיקים יוצרים את רוב הטראפיק לאתר אותו אתם מקדמים, ואם תשדרגו את התכנים הקיימים הטראפיק יעלה באופן משמעותי ודירוג האתר ישתפר.
בנוסף, התכנים חייבים להתאים לגולשים, חלפו הימים בהם מקדמי האתרים העלו תכנים שנכתבו במיוחד לאלגוריתם של גוגל. עדכוני הליבה בשנת 2021 מסייעים לאלגוריתם להבין מה זה תוכן איכותי וכיצד נראה תוכן שמספק מידע רלוונטי לגולשים. לכן, הקפידו לכתוב תכנים ארוכים, עשירים, מעניינים ומקוריים, התוכן חייב להתאים לקהל היעד.
קישורים חיצוניים ופנימיים
עדכוני הליבה האחרונים באלגוריתם של גוגל מחייבים את מקדמי האתרים לשות את הטכניקות שלהם. כל מקדמי האתרים משקיעים זמן רב בבניית מערך קישורים חיצוניים, ובגוגל החליטו להילחם בתופעה והאלגוריתם המעודכן מנתח את הקישור החיצוני ומעניק דירוג לפי סמכותיות האתר ואיכות התכנים הקיימים בו.
לכן, אם מבחינים כי דירוג האתר יורד אין טעם לרוץ ולרכוש חבילת קישורים לאתרים לא מוכרים. יש להתמקד בבניית קישורים רק לאתרים הנחשבים כמקור מידע סמכותי ואמין בעיני גוגל.
בנוסף, כדאי לנתח את הקישורים ולהסיר קישורים חיצוניים הפוגעים בדירוג האתר, וכמובן כדאי למחוק קישורים לדפים לא קיימים. חשוב לבנות גם קישורים פנימיים, יש מקדמי אתרים שאינם מודעים לחשיבות הקישורים הפנימיים לכן כדאי לדעת כי בגוגל מייחסים להם חשיבות רבה, ולעיתים ניתן לראות שיפור משמעותי בדירוג לאחר הוספת קישורים פנימיים.
ב-2021 מגדילים את ה-E.A.T
בגוגל מייחסים חשיבות גבוהה למדד ה-E.A.T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), המדד קובע את איכות העמוד ומשפיע באופן משמעותי על דירוג האתר המקודם. כדי לשפר את מדד ה-E.A.T חשוב להפוך את האתר למקור מידע אמין וסמכותי, כדאי להוסיף את שם כותב התוכן בתכנים החשובים, במיוחד אם הכותב הוא מומחה בתחום מסוים, למשל הוספת שם של עו"ד שכתב כתבה העוסקת בירושות וצוואות, או הוספת שם האינסטלטור המומחה בכתבה המציעה טיפים לתיקון נזילה בכיור.
מעבר למומחיות של הכותב יש לשפר את הסמכותיות של כותב התוכן, התוכן עצמו והאתר, ולשפר את האתר מבחינת אמינות. אגב, בעמודים מסוג YMYL יש להקפיד על כתיבת התכנים על ידי מומחים, מומלץ להרחיב על המומחיות של הכותב או להוסיף קישור לאתר שלו או לערך שלו באתר ויקיפדיה.
לא לשכוח אופציה לחיפוש קולי
ב-2021 יש יותר חיפושים קוליים בגוגל ובאתרים השונים, והצפי הוא שהחיפוש הקולי יהפוך לאופציה עיקרית בקרב הגולשים, מאחר ורבים מהם רגילים להפעיל מכשירים חכמים בבית באמצעות חיווי קולי, לשאול שאלות ולשלוח פקודות קוליות ל-ALEXA וכדומה. מקדמי האתרים חייבים להטמיע כלים וליישם טכניקות שונות כדי להכין את האתר לחיפוש קולי נוח ואיכותי.
כדי לקבל דירוג גבוה יותר בגוגל מומלץ להכין תכנים איכותיים עם מידע עשיר, אך התוכן חייב להיות מחולק עם כותרות משנה ופסקאות קצרות של 3-2 שורות בלבד. בנוסף, כדאי להכין תכנים עם רשימות ותבליטים, וכפי שציינו קודם מומלץ לכתוב תכנים ארוכים עם מידע עדכני ובעל ערך לגולשים.
ניתוח התנהגות הגולשים
עד שנת 2021 מקדמי האתרים השקיעו זמן ומחשבה בשיפור הטראפיק ובמחקר מילות מפתח, אך עדכוני הליבה האחרונים טרפו את הקלפים וכעת צריך להתמקד בניתוח והבנת התנהגות הגולשים. זו הסיבה מדוע בגוגל החליטו לשנות את מבנה ה-SERP, לספק מידע עשיר בדף התוצאות הראשון ולהעניק יותר משקל למדד ה-E.A.T.
קידום אתרים מקצועי ב-2021 חייב להתחיל בניתוח מעמיק יותר של התנהגות הגולשים, מעבר לאפיון הרגיל לפי פרמטרים כמו טווח גילים, אזור גיאוגרפי, שפה, דת, מצב סוציו אקונומי, תחומי עניין וכו'. המטרה היא להבין כיצד הגולשים מתנהגים ברשת, מה הם מחפשים, כיצד הם מבצעים חיפוש בגוגל, אילו שאלות נפוצות יש להם ומה מניע אותם לפעולה.
לכן ההתמקדות בקידום אתרים ב-2021 היא לשפר את מדד ה-E.A.T ולהפוך את האתר המקודם לאתר סמכותי ולמקור מידע אמין, להגיע לסניפטים, להכין תכנים עם תשובות לשאלות הנפוצות, לדייק בבחירת מילות מפתח ולקדם גם ביטויי זנב ארוך, לשפר ולהאריך את התכנים ולספק חוויית גלישה איכותית ונעימה יותר באתר.
לסיכום, עולם ה-SEO משתנה במהירות ומקדמי האתרים נדרשים לרכוש מיומנויות חדשות ולעקוב אחרי עדכוני הליבה והשפעתם על הדירוג. ב-2021 יש טרנדים חדשים וכדאי גם לכם ליישם את הטכניקות החדשות כדי לקדם נכון את האתרים בגוגל ולהשיג את התוצאות הרצויות עבור הלקוחות שלכם.
מקורות מידע:
- https://www.piesync.com/blog/seo-guide/
- https://www.semrush.com/blog/seo-best-practices/#header15
- https://www.wordstream.com/blog/ws/2021/03/05/seo-strategy
- https://www.searchenginejournal.com/10-important-2021-seo-trends-you-need-to-know/389395/#close